Великий матеріал, яким володіє сучасна наука щодо
релігійно-правових систем давнини дає можливість змоделювати основні передумови
виникнення та складання релігійно-правової традиції як такої, реконструювати її
основні структурні складові. Справедливо говорить Г.В. Мальцев, що
соціонормативна сфера первісного суспільства спочатку являла собою синтез
релігійних, моральних і правових начал, інакше кажучи, нормативний синкретизм,
стан, в якому всі ці начала як би зливалися, були байдужими і не важливими для
людини. Цей гіпотетичний стан підтверджується етнографічними матеріалами, зібраними
в результаті вивчення життя і побуту племен, рівень розвитку яких більш або
менш відповідав пізньому палеоліту або ранньому неоліту. Пізніше, під впливом
ряду матеріальних і духовних факторів, кожен з яких заслуговує особливого
аналізу, синкретична соціонормативна сфера починає розвалюватися і на її місці
виникають і набирають чинності нормативно - регулятивні системи - релігія,
мораль, право - в тому порядку і послідовності, які задаються характером
культури і соціальними умовами часу [Г.В. Мальцев. Нравственные основания права
С. 451-452.]. Вже в XIX столітті соціологами та істориками була сформульована
гіпотеза про те, що релігія була найпершою з усіх соціальних явищ. Саме з неї
шляхом послідовних трансформацій виникли всі інші прояви колективної
діяльності: право, мораль, мистецтво, наука, політичні форми і т.д. [ДюркгеПм
Э. Социология. Ее предмет, метод, предназначение. М., 1995. С. 206.]
Проте історичний зв’язок між релігійними, моральними і
правовими регуляторами виявився більш складним і менш закономірним, ніж це
припускали Е.Дюркгейм та його школа. Гіпотеза релігійного походження соціальних
норм спирається на солідний фактичний матеріал, але вона з певним коригуванням
може бути віднесена лише до тих стародавніх суспільств, де релігія рано заявила
про себе як ведуча і домінуюча сила, де правовий і моральний регулятори були
поставлені на службу релігійних цінностей. З такими культурами і слід пов’язувати
виникнення релігійної правової традиції [Проблемы общей теории права и
государства- Учебник / Под общ. ред В.С Нерсесянца. М., 2001 С.
54-69.]. З цієї точки зору цікава концепція французького вченого Ж. Дюмезіля,
побудована на основі вивчення релігії давніх індоєвропейських культур. Вона
зводиться до того, що поділ функцій між божествами має мету, яка лежить в трьох
сферах життя стародавнього суспільства - економічній, військовій і жрецькій. В
межах останньої знаходиться магічно-юридична влада, яка здійснюється жерцями в
судах, при розгляді спорів і конфліктів [Дюмезиль Ж. Верховные боги индоевропейцев.
М., 1988. С. 25.].
Дійсно, культова практика жерців показує відносно чітко,
позначену юридичну функцію релігії, яка охоплює широкий спектр проявів - від
підтримки універсального Закону, божественного санкціонування договорів, до
судового переслідування і накладення сакральних санкцій. Крім цього, у давніх
формах релігійної свідомості чітко виділений комплекс нормативних понять (ідей,
інститутів), таких, наприклад, як закон, обов’язок, зобов’язання, кара,
провина, покарання, суд, каяття і т.п., які отримали в релігії особливий
сакральний вираз і стали конструктивними вихідними елементами у формуванні відповідних або близьких за
змістом юридичних категорій.
Як зазначається в юридичній літературі, для релігійного
мислення жертвоприношення було (і залишається) засобом встановлення і підтримки
особливих зв’язків з Божеством, що нагадують за формою, а можливо, в якійсь
мірі і є фундаментальними правовими відносинами між людиною і Богом з правами
та обов’язками у кожної із сторін. Саме ця лінія в історії релігії прямо або
побічно сприяла формуванню багатьох релігійних правових систем, в тому числі і
тих, які дожили до нашого часу [Мальцев Г.В. Нравственные основания права. С.
457-458.].
Релігійно-правові системи характерні для переважної
більшості культур Стародавнього Єгипту, Давнього Сходу, Древньої Іудеї, для
доколумбових цивілізацій Америки і ін. До III століття н.е. римська
юриспруденція залишалась переважно понтифікальною, тобто жрецькою, а це
означало, що божественний порядок і закон (fas) мали вищий, незаперечний
авторитет і з них, як вважалося, мав витікати закон (jus), прийнятий серед
людей.
Комментариев нет:
Отправить комментарий