Приступаючи до дослідження
проблем, пов'язаних з мусульманським правом, перш за все, хотілося б окреслити
ті питання, які так чи інакше виникають у юридичній науці і хвилюють в цілому
громадськість. Так, в юридичному плані відразу ж виникає питання: чи є
мусульманське право юридичним правом і як воно взагалі сприймається науковцями?
Робота присвячується дослідженню системи судочинства в ісламському праві і в
цьому лише підрозділі дослідження навряд чи вдасться повністю відповісти на це
питання.
Серед цих питань, в першу
чергу, звичайно, звучить наступне: «Що таке мусульманське право»? Всебічно
осмислюючи відповідь на це питання ми прийшли до висновку про те, що поняття
«мусульманське право, як різновид юридичної правової системи, з'явилося і набуло
поширення в основному серед юристів» [Торнау Изложение началъ
мусульманского законоведения".- Санкт-Петербургъ, c. 16.].
Історики, філософи та
представники інших суспільних наук це поняття, по суті, не вживають. У всякому
разі, ми не знайшли поняття «мусульманське право» в будь-яких словниках; немає
його і у енциклопедії під редакцією Брокгауза. Навпаки, у цих джерелах мова йде
про іслам, шаріат, фікх і т.п. Якщо навіть окремі науковці і вживають поняття
«мусульманське право», то вони вживають його в сенсі релігійного права, але не
як різновид юридичного (світського) права. Так, наприклад, вживають поняття
«мусульманське право» автори «Хрестоматії з ісламу», де в розділі
«Мусульманське право» наводиться переклад на російську мову окремих уривків з
книги Абу Юсуфа під назвою «Кітапал-харадж», що зіграло вирішальну роль у
розробці Ханіфітського вчення Ісламу [Хрестоматия по исламу.- М.:Наука, 1994.- с. 170-202].
Йдеться виключно про обов'язки, відповідальність мусульманина у відповідності з
приписами Корану і Сунни. Автори «Хрестоматії з Ісламу» однозначно пишуть про
те, що «мусульманське право (ал-фікх) - невід'ємна частина ісламського
богослів'я», що мова йде про «богословсько-правову науку» [Хрестоматия
поисламу.- Ш.: Наука, 1994.- с. 167].
Шаріат і мусульманське право -
одне і те ж і для Л.С.Васильєва, який однозначно визначає мусульманське право
як релігійне право. «Мусульманське право - це перш за все релігійне право, що
враховує норми звичаєвого права, адата», - пише К.С. Васильєв [Васильев Л.С. История религии Востока.-
М.,1988.- С. 144.]. «Шаріат - це сукупність
релігійно-правових норм, які проникли у всі сфери повсякденного життя людей»,
пише А.С. Ахадов[Ахадов А. Ислам в погоне за веком.- М., 1988,- С. 48].У
хрестоматії «Всесвітнє писання» шаріат визнаний ісламським релігійним правом і
тут він порівнюється з іншими релігійними правилами [Всемирное писание.
Сравнительная антология священных текстов/ Пер. сангл. - М 2001.].
Появі поняття «мусульманське
право» в юридичному сенсі, сприяло кілька факторів.
По-перше, арабське слово
«шаріат» незрозуміле для населення. До того ж, вживаючи це слово в сфері
юриспруденції, кожен раз необхідно пояснювати, що мова йде про систему
юридичних норм, характерних для мусульманських країн. Вживаючи ж поняття
«мусульманське право», ми перекладаємо арабське слово «шаріат» на зрозумілу
мову і, причому, відразу ж вкладаємо в ці слова юридичний сенс, тобто
показуємо, що мова йде про юридичні норми, які застосовуються у мусульманських
країнах.
По-друге, поняття
«мусульманське право» дозволяє узагальнити юридичне право численних
мусульманських країн в одну правову сім'ю і зіставити її з двома іншими
правовими сім'ями світу, а саме: романо- германською і англо-саксонською. Так
вважає Р. Давид у монографії «Правові системи сучасності» [Давид Р. Основные правовые системы
современности.] і Л.Р. Сюкияйнен у монографії, присвяченій
мусульманському праву [Сюкияйнен
Л.Р. Мусульманское право].
І найголовніше, юридизації мусульманського права у
юриспруденції, безумовно, сприяла відсутність чіткого уявлення поняття «право».
Адже, поняття «право» в юридичній науці досі залишається дискусійним [Проблемы общей теории права и государства
//Учебник для юридических вузов.Под общей редакцией В.С.Нерсесянца. - М., 1999.
- С. 136-190.]. Різні автори достатньо суперечливо одне до одного
визначають право, при цьому не завжди приділяючи увагу питанню про те, про яке
право йде мова. Адже, в суспільстві діють різні правові системи: звичайне
право, релігійне право, моральне право, юридичне право. Якщо ж мову вести про
предмет роботи юристів, то це, звичайно, юридичне право [Раянов Ф.М. Теория государства и права.- С.
21-26.].
Невизначеність з самим поняттям «право» у юридичній науці як раз і дозволяє
іноді змішувати юридичне і релігійне право, як це і відбувається з
мусульманським правом. Поняття «мусульманське право» досить широко
розповсюдилось у юридичній науці. Причому, у багатьох випадках воно
використовується саме як юридичне право.
На нашу думку, термін
«мусульманське право» є лише перекладом на українську мову слова «шаріат».
Дарма Л.Р. Сюкияйнен намагається дорікати представникам історичної науки за те,
що вони «розглядають мусульманське право не як юридичний феномен, не як право з
усіма притаманними йому рисами, а в якості невід'ємного елементу мусульманської
релігії» [Сюкияйнен Л.Р. Мусульманское право.
-С. 4.]. Далі він пише: «... в
результаті мусульманське право ототожнюється з шаріатом або навіть зводиться
тільки до приписів Корану, на нього поширюється та ж характеристика, що дається
ісламу в цілому, а його особливості як юридичної регулятора залишаються в тіні»
[Сюкияйнен Л.Р. Мусульманское право. -С. 4.].
Твердження істориків про
природу мусульманського права більш вірні. Дійсно, те, що називає Л.Р.
Сюкияйнен мусульманським правом, насправді і є шаріат і нічого більше.
Мусульманське право це система релігійних настанов. Це твердження настільки ж
вірне і правдиве, як і визнання релігійними правила поведінки, що містяться в
канонічному праві, індуському праві і т.п. Однак, ні канонічне право, ні індуське
право сьогодні ніхто однозначно не називає юридичним правом.
Мусульманське право це
релігійне право і воно не відноситься до рукотворних джерел: основні правила
поведінки мусульманського права належать божественному велінню, озвученим
пророком Мухаммедом в результат Одкровення.
Юридичне ж право, насамперед,
є світським правом і воно встановлюється, як правило, державою або ж нею
санкціонується. Якщо ми не проведемо такого розрізнення між релігійними і
юридичними нормами, то навряд чи зуміємо розібратися в закономірностях розвитку
суспільного життя і правилах її налагодження.
Хотілося б поставити і інші
питання, пов'язані з поняттям мусульманського права і загальною його
характеристикою. Зокрема, характеризуючи мусульманське право, варто було б
звернути увагу на деякі моменти, які так чи інакше впливають на формування
уявлень про ісламський світ в цілому.
Так, звертає на себе увагу
навіть те, як представники різних наук відносяться до історико-політичної
фігури засновника ісламу й зводу його правил (мусульманського права) Мухаммеда.
Незважаючи на те, що Мухаммад
заснував не тільки одну з трьох великих релігій - іслам, але і абсолютно
особливим шляхом сформував державу «Арабський Халіфат», його вчення про державу
взагалі не розкривається (або дуже скупо) у багатьох працях і підручниках. Так,
наприклад, у книзі «Історія політичних і правових вчень (Середні віки та
Відродження)» в розділі «Середньовічна політика - правова думка Арабського
Сходу» (автор Л.Р.Сюкияйнен) ім'я Мухамеда лише згадується, а про його вчення
про соціальне призначення держави не сказано нічого. Більше того, тут
наводяться імена Аль-Фарабі, Ібн Рушда, Ібн Сіни і розкриваються їхні уявлення
про державу [История политических и правовых учений. Средние века и
возрождение. С. 150-187.]. Думки Мухамеда і зазначених вчених
Арабського Сходу про державу розрізняються і, причому, тільки у Мухамеда вони
носять оригінальний характер: він вважав, що держава необхідна для
обслуговування інтересів ісламу. Навпаки, Аль-Фарабі, Ібн Рушд, Ібн Сіна вели мову
про світськість держави наслідуючи Платона та Аристотеля.
Комментариев нет:
Отправить комментарий