Приступаючи до дослідження проблем,
пов'язаних з мусульманським правом, перш за все, хотілося б окреслити ті
питання, які так чи інакше виникають у юридичній науці і хвилюють в цілому
громадськість. Так, в юридичному плані відразу ж виникає питання: чи є
мусульманське право юридичним правом і як воно взагалі сприймається науковцями?
Робота присвячується дослідженню системи судочинства в ісламському праві і в
цьому лише підрозділі дослідження навряд чи вдасться повністю відповісти на це
питання.
Серед цих питань, в першу чергу,
звичайно, звучить наступне: «Що таке мусульманське право»? Всебічно осмислюючи
відповідь на це питання ми прийшли до висновку про те, що поняття «мусульманське
право, як різновид юридичної правової системи, з'явилося і набуло поширення в
основному серед юристів» [ТорнауИзложение началъ мусульманского
законоведения".- Санкт-Петербургъ, c. 16.].
Історики, філософи та представники
інших суспільних наук це поняття, по суті, не вживають. У всякому разі, ми не
знайшли поняття «мусульманське право» в будь-яких словниках; немає його і у
енциклопедії під редакцією Брокгауза. Навпаки, у цих джерелах мова йде про іслам,
шаріат, фікх і т.п. Якщо навіть окремі науковці і вживають поняття
«мусульманське право», то вони вживають його в сенсі релігійного права, але не
як різновид юридичного (світського) права. Так, наприклад, вживають поняття
«мусульманське право» автори «Хрестоматії з ісламу», де в розділі
«Мусульманське право» наводиться переклад на російську мову окремих уривків з
книги Абу Юсуфа під назвою «Кітапал-харадж», що зіграло вирішальну роль у
розробці Ханіфітського вчення Ісламу [Хрестоматия по исламу.- М.:Наука, 1994.- с. 170-202]. Йдеться виключно про обов'язки,
відповідальність мусульманина у відповідності з приписами Корану і Сунни. Автори
«Хрестоматії з Ісламу» однозначно пишуть про те, що «мусульманське право
(ал-фікх) - невід'ємна частина ісламського богослів'я», що мова йде про «богословсько-правову
науку» [Хрестоматия поисламу.- Ш.: Наука, 1994.- с. 167].
Шаріат і мусульманське право - одне і
те ж і для Л.С.Васильєва, який однозначно визначає мусульманське право як
релігійне право. «Мусульманське право - це перш за все релігійне право, що
враховує норми звичаєвого права, адата», - пише К.С. Васильєв [Васильев
Л.С. История религии Востока.- М.,1988.- С. 144.]. «Шаріат - це сукупність
релігійно-правових норм, які проникли у всі сфери повсякденного життя людей»,
пише А.С. Ахадов[Ахадов
А. Ислам в погоне за веком.- М., 1988,- С. 48].У хрестоматії «Всесвітнє писання»
шаріат визнаний ісламським релігійним правом і тут він порівнюється з іншими
релігійними правилами [Всемирное
писание. Сравнительная антология священных текстов/ Пер. сангл. - М 2001.].
Появі поняття «мусульманське право» в
юридичному сенсі, сприяло кілька факторів.
По-перше, арабське слово «шаріат»
незрозуміле для населення. До того ж, вживаючи це слово в сфері юриспруденції,
кожен раз необхідно пояснювати, що мова йде про систему юридичних норм,
характерних для мусульманських країн. Вживаючи ж поняття «мусульманське право»,
ми перекладаємо арабське слово «шаріат» на зрозумілу мову і, причому, відразу ж
вкладаємо в ці слова юридичний сенс, тобто показуємо, що мова йде про юридичні
норми, які застосовуються у мусульманських країнах.
По-друге, поняття «мусульманське право»
дозволяє узагальнити юридичне право численних мусульманських країн в одну
правову сім'ю і зіставити її з двома іншими правовими сім'ями світу, а саме:
романо- германською і англо-саксонською. Так вважає Р. Давид у монографії «Правові
системи сучасності» [Давид Р. Основные правовые системы
современности.] і Л.Р. Сюкияйнен у монографії, присвяченій мусульманському праву [Сюкияйнен
Л.Р. Мусульманское право].
І найголовніше, юридизації мусульманського права у юриспруденції,
безумовно, сприяла відсутність чіткого уявлення поняття «право». Адже, поняття
«право» в юридичній науці досі залишається дискусійним [Проблемы
общей теории права и государства //Учебник для юридических вузов.Под общей
редакцией В.С.Нерсесянца. - М., 1999. - С. 136-190.]. Різні автори достатньо
суперечливо одне до одного визначають право, при цьому не завжди приділяючи
увагу питанню про те, про яке право йде мова. Адже, в суспільстві діють різні
правові системи: звичайне право, релігійне право, моральне право, юридичне
право. Якщо ж мову вести про предмет роботи юристів, то це, звичайно, юридичне
право [Раянов Ф.М. Теория государства и права.- С.
21-26.]. Невизначеність з самим
поняттям «право» у юридичній науці як раз і дозволяє іноді змішувати юридичне і
релігійне право, як це і відбувається з мусульманським правом. Поняття «мусульманське
право» досить широко розповсюдилось у юридичній науці. Причому, у багатьох
випадках воно використовується саме як юридичне право.
На нашу думку, термін «мусульманське
право» є лише перекладом на українську мову слова «шаріат». Дарма Л.Р.
Сюкияйнен намагається дорікати представникам історичної науки за те, що вони «розглядають
мусульманське право не як юридичний феномен, не як право з усіма притаманними
йому рисами, а в якості невід'ємного елементу мусульманської релігії» [Сюкияйнен Л.Р. Мусульманское право. -С. 4.]. Далі він пише: «... в результаті
мусульманське право ототожнюється з шаріатом або навіть зводиться тільки до
приписів Корану, на нього поширюється та ж характеристика, що дається ісламу в
цілому, а його особливості як юридичної регулятора залишаються в тіні» [Сюкияйнен Л.Р. Мусульманское право. -С. 4.].
Твердження істориків про природу мусульманського
права більш вірні. Дійсно, те, що називає Л.Р. Сюкияйнен мусульманським правом,
насправді і є шаріат і нічого більше. Мусульманське право це система релігійних
настанов. Це твердження настільки ж вірне і правдиве, як і визнання релігійними
правила поведінки, що містяться в канонічному праві, індуському праві і т.п.
Однак, ні канонічне право, ні індуське право сьогодні ніхто однозначно не
називає юридичним правом.
Мусульманське право це релігійне право
і воно не відноситься до рукотворних джерел: основні правила поведінки
мусульманського права належать божественному велінню, озвученим пророком
Мухаммедом в результат Одкровення.
Юридичне ж право, насамперед, є
світським правом і воно встановлюється, як правило, державою або ж нею санкціонується.
Якщо ми не проведемо такого розрізнення між релігійними і юридичними нормами,
то навряд чи зуміємо розібратися в закономірностях розвитку суспільного життя і
правилах її налагодження.
Хотілося б поставити і інші питання,
пов'язані з поняттям мусульманського права і загальною його характеристикою.
Зокрема, характеризуючи мусульманське право, варто було б звернути увагу на
деякі моменти, які так чи інакше впливають на формування уявлень про ісламський
світ в цілому.
Так, звертає на себе увагу навіть те,
як представники різних наук відносяться до історико-політичної фігури
засновника ісламу й зводу його правил (мусульманського права) Мухаммеда.
Незважаючи на те, що Мухаммад заснував
не тільки одну з трьох великих релігій - іслам, але і абсолютно особливим
шляхом сформував державу «Арабський Халіфат», його вчення про державу взагалі
не розкривається (або дуже скупо) у багатьох працях і підручниках. Так,
наприклад, у книзі «Історія політичних і правових вчень (Середні віки та
Відродження)» в розділі «Середньовічна політика - правова думка Арабського
Сходу» (автор Л.Р.Сюкияйнен) ім'я Мухамеда лише згадується, а про його вчення
про соціальне призначення держави не сказано нічого. Більше того, тут
наводяться імена Аль-Фарабі, Ібн Рушда, Ібн Сіни і розкриваються їхні уявлення
про державу [История
политических и правовых учений. Средние века и возрождение. С. 150-187.]. Думки Мухамеда і
зазначених вчених Арабського Сходу про державу розрізняються і, причому, тільки
у Мухамеда вони носять оригінальний характер: він вважав, що держава необхідна
для обслуговування інтересів ісламу. Навпаки, Аль-Фарабі, Ібн Рушд, Ібн Сіна
вели мову про світськість держави наслідуючи Платона та Аристотеля.
Комментариев нет:
Отправить комментарий